3 saker ni inte visste om mig (eller?)

Jag har ganska tråkigt så tänkte nämna 3 små saker ni kanske inte visste om mig? Fast iof mina närmsta vet nog redan om det ... :( men men, kanske finns någon annan själ därute som "bryr" sig! Haha

1. Jag har telefonfobi - jag hatar att prata i telefon, såfort min mobil ringer så ignorerar jag den och får panik. Efter att signalerna har gått så sitter jag och överväger om jag ska ringa upp eller låta det vara så att personen i frågan kan prata in ett meddelande eller skicka ett sms.

2. Jag är folkskygg - Jag känner mig inte trygg med att vara eller enbart prata med personer jag inte känner väl. Jag får oftast ett väldigt dåligt intryck på personer, även fast jag aldrig träffat dem, men tror alltid det värsta och vågar därför inte öppna mig och släppa in folk i mitt liv som jag inte känner mig säker hos.

3. Jag "lider" av tvångssyndrom - Mina närmsta vänner och min pojkvän känner till det tydligt. Jag har haft det så långt tillbaka som jag kan minnas. Det är oerhört jobbigt och har alltid önskat att bli av med det. Jag får röster i huvudet som säger åt mig vad jag ska göra. Vissa jag berättar det för, tycker att det bara låter allmänt konstigt, men det är sant och det är något jag plågas av varje dag. Och för er som inte vet vad det innebär ...

Tvångssyndrom utgörs av tvångstankar och tvångshandlingar som kan yttra sig på flera olika sätt. Tvångstankar är återkommande tankar, impulser, eller bilder som upplevs som påträngande, ofrivilliga, och obehagliga. Tvångstankar kan utlösas genom inre tankar eller genom yttre stimuli som påminner om innehållet i tvångstankarna. Vanligtvis uppfattas tvångstankar som motbjudande, framkallar starkt obehag eller ångest, och brukar vara svåra att kontrollera eller få bort. Tvångstankar uppfattas vanligen som meningslösa. Innehållet kan anses oroväckande, motbjudande, hädiskt, oanständigt etc. Den vanligaste typen av tvångstankar yttrar sig i form av "tänk om"-tankar (t.ex. "tänk om det börjar brinna", "tänk om jag har fått en smittsam sjukdom").

Tvångshandlingar är återupprepade beteenden (t.ex. att rengöra, tvätta, upprepa handlingar) eller tankemässiga handlingar (t.ex. att räkna, kontrollera, tänka på vissa ord) som en person känner sig tvingad att utföra oftast som en reaktion på en tvångstanke eller rigida ritualer. Man känner sig driven att upprepa tvångsbeteendet om och om igen med syftet att uppleva en lättnad från obehaget och ångesten.


Kommentarer
Postat av: Matilda Titan

Hej!

Jag heter Matilda och arbetar på ett stort TV-produktionsbolag. Jag arbetar just nu med en dokumentärserie och jag skulle gärna vilja komma i kontakt med dig då jag blev intresserad av att höra mer efter att ha läst detta blogginlägg. Kontakta gärna mig så berättar jag mer om det projekt jag arbetar med.



Ha det fint!

Matilda

2012-02-09 @ 15:20:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0